Vanaf 1 april 2016 moeten alle vrachtwagens van meer dan 3,5 ton een werkende On Board Unit (OBU) hebben in België. De OBU is enkel vereist als het motorvoertuig een maximum toegelaten massa (MTM) heeft van meer dan 3,5 ton. Als referentiepunt voor het invullen bij registratie wordt steeds uitgegaan van het maximaal toegelaten totaalgewicht; de MTM van de slepen (MTMs).

Deze tol wordt geheven op autosnelwegen en een aantal regionale en gemeentelijke wegen. De OBU moet aanstaan zodra u op een Belgische weg rijdt (altijd met een groen lichtje en zonder foutmelding op het scherm). Het systeem is gebaseerd op het principe ‘de gebruiker betaalt’. Dit betekent dat iedereen een faire bijdrage betaalt om de wegen te gebruiken.

Categorieën: Nieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen

Nieuws

EU akkoord met Duitse tolheffing

Duitsland mag van Brussel definitief doorgaan met de plannen om tol te heffen op personenauto’s. Dat heeft de Europese Commissie woensdag bekendgemaakt, schrijven Duitse media. Daarmee lijkt een einde te komen aan een jarenlange discussie Lees verder…

Nieuws

Vrachtwagens blijven door België rijden

Omrijden door Nederland is duurder dan de kortste route door België (inclusief tol). Al is nog niet helemaal duidelijk waarom er meer vrachtwagens door de Westerscheldetunnel rijden. Rijkswaterstaat trekt die conclusie op basis van onderzoek Lees verder…