Duitsland mag van Brussel definitief doorgaan met de plannen om tol te heffen op personenauto’s. Dat heeft de Europese Commissie woensdag bekendgemaakt, schrijven Duitse media. Daarmee lijkt een einde te komen aan een jarenlange discussie tussen Brussel en Berlijn.

Eerder had de Commissie veel kritiek op het plan. In eerste instantie zou de tolheffing alleen gelden voor buitenlandse bestuurders. Daardoor was er volgens Brussel sprake van discriminatie. Met het nieuwe plan moeten Duitse bestuurders ook tol betalen, maar zij worden wel gecorrigeerd met belastingaftrek. Ook is met de EU afgesproken dat ‘schone’ auto’s bevoordeeld worden.

Na verdere kritiek van onder meer Nederland en Oostenrijk besloot Duitsland ook dat buitenlandse bestuurders alleen tol hoeven te betalen voor bondswegen, en niet voor regionale wegen. Deze aanpassing is belangrijk voor bewoners van de grensregio’s die bijvoorbeeld in Duitsland werken. Het land zou daarom nu “rekening houden met de zorgen” van de Commissie. Wel wil Brussel kijken of het land zich aan de afspraken houdt.

Categorieën: Nieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen

Nieuws

Vrachtwagens blijven door België rijden

Omrijden door Nederland is duurder dan de kortste route door België (inclusief tol). Al is nog niet helemaal duidelijk waarom er meer vrachtwagens door de Westerscheldetunnel rijden. Rijkswaterstaat trekt die conclusie op basis van onderzoek Lees verder…

Nieuws

Vrachtwagens van meer dan 3,5 ton krijgen een On Board Unit (OBU)

Vanaf 1 april 2016 moeten alle vrachtwagens van meer dan 3,5 ton een werkende On Board Unit (OBU) hebben in België. De OBU is enkel vereist als het motorvoertuig een maximum toegelaten massa (MTM) heeft Lees verder…