Alles wordt duurder!

Als je die uitspraak doet dan heb je (bijna) altijd gelijk. Zeker als je kijkt naar de periode vanaf eind 2021. Met uitschieters als je kijkt naar de voedselprijzen en natuurlijk de benzineprijzen en de dieselprijzen. Er zijn hier meerdere oorzaken voor aan te wijzen, maar de hoofdoorzaken zijn (tot nu toe) de hoge inflatie en de oorlog in Oekraïne. 

Benzineprijzen en dieselprijzen blijven stijgen

Ondanks de tijdelijke maatregelen van de overheid om de benzineprijs en de dieselprijs een beetje betaalbaar te houden wil dat helaas nog niet zo lukken. Voorlopig zijn wij Nederlanders echter nog niet uit onze auto’s te slaan, gezien de files. Maar hoe zit het nu met die brandstofprijzen sinds – pak hem beet – 2014? Wij weten het! 

Benzineprijs en Dieselprijs in Nederland sinds 2014

 

Wat valt er op aan de benzine- en dieselprijzen sinds 2014?

Handig toch, zo’n grafiekje? Een aantal zaken valt op:

1. Tussen 2014 en 2020 schommelt de prijs van benzine tussen de 1,45 en 1,70, maar het is niet zo dat deze alleen maar steeg, de échte stijging zie je pas in de loop van 2020 ontstaan.

2. De dieselprijs schommelde op eenzelfde manier, tussen 1,15 en 1,40. Ook hier zie je de echte stijging pas eind 2021 plaatsvinden.

3. Het verschil tussen de benzineprijs en de dieselprijs is doorgaans ongeveer 30 cent. Pas eind 2021 is hier verandering ingekomen en kruipt de dieselprijs wat meer richting de benzineprijs. Dit komt vooral door het besluit van de overheid om de accijns op diesel minder te verlagen dan de accijns op benzine.