Ga je rijden in de bergen? Lees dan deze tips!
Rijden in de bergen vergt een andere techniek dan rijden in ons kleine kikkerlandje. Lees onze tips en voorkom dat je strandt met een te warme motor, kokende remschijven of een verbrande koppeling.
Tip 1: Wees lief voor je koppeling
Als je op een helling staat moet je bij het wegrijden de koppeling proberen te ontzien. Zorg dat je een zo kort mogelijk ‘slipmoment’ hebt. Een slippende koppeling slijt snel en gaat stinken. Daarnaast wordt de koppeling heet en als dit te vaak en te lang doorgaat krijg je een verbrande koppelingsplaat.
Tip 2: Schakel wat minder in de file
Sta je in de file op een helling? Probeer zo weinig mogelijk te schakelen. Dit doe je door de afstand op je voorligger iets groter te laten worden en het gat in één keer te overbruggen als er wat ruimte is ontstaan. Gebruik de ruimte zodat je zolang mogelijk in de versnelling kan doorrollen. Houd je voet van de koppeling als je dit doet.
Tip 3: Pak een iets lagere versnelling bergop
Rijd je bergop? Zet je auto dan niet in een (te) hoge versnelling. Des te lager het toerental, des te zwaarder de motor bergop belast wordt. De kans zit er dan in dat de motor oververhit raakt. Als je het gas intrapt, moet de auto gemakkelijk kunnen versnellen. En rijd je vol gas en gaat de auto niet harder of zelfs zachter? Schakel dan direct terug naar een lagere versnelling.
Tip 4: Zet je automaat op handmatig
Heb je een auto met automaat? Bedien hem dan, zowel bergop als bergaf handmatig en schakel op tijd terug. Zo maakt de motor wat meer toeren en kan je ook bij het afdalen afremmen op de motor. Heb je een automaat met de keuzemogelijkheid voor 1, 2 of 3? Gebruik dan een van deze versnellingen om de berg op te komen of om op de motor af te remmen tijdens het afdalen.
Tip 5: Bergaf? Kies dezelfde versnelling
Rijd je bergaf? Zet je auto dan in dezelfde versnelling als waarin je omhoog bent gereden. Zo remt je auto af op de motor en voorkom je schade aan de remmen.
Tip 6: Rem zo weinig mogelijk
Dit lijkt misschien een rare tip, maar als je in een te hoge versnelling de berg af gaat, moet je steeds bijremmen. Je remmen gaan stinken, ze worden heet en kunnen hun remkracht verliezen. Als je je voet van het gas haalt, moet de auto vaart minderen. Ga je nog steeds te hard, schakel dan terug!
Tip 7: Probeer niet continu te remmen
Soms moet je toch echt remmen bergaf 😉 Probeer de rem dan niet continu ingedrukt te houden maar rem even hard af, bijvoorbeeld voor een bocht en haal je voet dan van de rem af, zodat de remmen weer kunnen afkoelen.
Tip 8: Voel je vrij, maar niet in zijn vrij
Rijd nooit in z’n vrij de berg af, je bent dan een (ongeleid) ongeremd projectiel en dat is levensgevaarlijk.
Tip 9: Heb een (plug-in) hybride auto?
Heb je een (plug-in) hybride auto, kies dan voor de sterkste regeneratie-stand. Zo kun je 1) de remmen ontzien en 2) laad je accu op.
Tip 10: Trap de koppeling bergaf niet in
Als je remt op de motor kan je de neiging krijgen om de koppeling in te trappen zodat je wat sneller gaat. Doe het niet, want dit kan fikse schade aan je auto toebrengen en het is ook nog eens gevaarlijk.